İstanbul’da Tarihi Yürüyüş Rotaları

Hemen hemen her sene birkaç gün kamplı doğa yürüyüşüne çıkardım. Çıkmadan da edemezdim. Tabii birkaç senedir hamilelik bebek derken bir yere çıkamadık. Sonund sütten kestim artık çocuğu birkaç günlüğüne emanet edip yine dağlara vurmaktı niyetim ama ne var ki çocuğu kimseye bırakamadım ve İstanbul içinde pusetle yürüyüş yapmaya karar verdim. Bu imkansız gibi görünüyordu çünkü Kemal’e iki adım yürümek hatta oturmak, ayakta durmak bile çok zordu. Kemalin tek istediği serbest kalıp biz nereye gidiyorsak ters istikhamete koşarak gözden kaybolmak. 2 yaşından sonra puseti pek denemedik ama bir kere sahilde dolaşırken durmamıştı. Şansımızı deneyelim yoksa ben çok bunaldım diyip çıktık yola. Ve durdu. Türlü oyunlarla pusette gezdi.

İstanbul’da üç günlük yoğun bir yürüyüş planı yaptım. Ulubatlı metroda indik. İlk günün planı fener balat ve tarihi yarımadanın tamamını yürümekti. İner inmez hemen surları gördük.Sulukule kapısı diyor mapste. Bölgede sulukule olarak

geçiyor çok şirin evler varMapste burası Carius kapısı olarak geçiyor. Bölgenin adı da Kariye. Yazana göre Fatih İstanbul’a ilk bu civarlardan girmiş.

Mimar Sinan eserlerinden olan ve İstanbul’da iki tane olan Mihrimah Sultan Camilerinden biri surların hemen karşısında.Kariye müzesi çok övüldüğü için merak ediyordum. Bu bir kiliseymiş. Sanırım hem dış mimarisi hem de içindeki mozaik ve freskler çok güzelmiş. Ama tadilat nedeniyle dışını tam göremediğimiz gibi içi 100 metrekare ancaydı. Muhtemelen tadilat nedeniyle bazı bölümler kapatılmıştı. Ben başta o kadarcık sanıp 45 tl ücreti çok garipsedim. Gerçi madem müzenin yüzde doksanını kapattın ücretsiz yap değil mi? Bizim müzekart olduğu için ücretsiz girdik.Daha önce yanından geçip gitmişim. Meğer Tekfur Sarayı denilen Bizans saraylarından biriymiş. Bizans hükümdarları ülkede isyanlar çıkmaya başlayınca saray bölgelerinden ayrılıp şehirden uzak saraylara yerleşmeye başlamış. Kaşıkçı elması da bu sarayın çöplüğünden çıkmış. Sarayı gezmek ücretli. Müzekartın varsa tüm müzelere girebilirim diye düşünmeyin. Müzekart müzelerin çoğunda geçerli değil. Müzepassların şehirler için ayrı kartları var. 5 günlük geçerli. Fiyatları 250 lirayla 300 lira arası değişiyor. Onlar tek şehirde çoğu müzede geçerli.Bulgar Rum Ortadoks KilisesiBulgar Kilisesi üst kattanMeryem Ana Kanlı Kilise diye adlandırılan bu yapı karşıdan epey ihtişamlı görünen gotik bir yapı. Buraya ulaşmak için epey yokuş tırmanmak gerekiyor. İlk yapıldığından bugüne kadar rum okulu olarak kullanılmış ve hala kullanılıyor. Ziyarete açık değil.Balatın arka sokakları çok renkliydi. Ayrıca Çukur dizisi burada çekiliyormuş.Fener Rum Patrikhanesi flaş yasak ve burası çok karanlık olduğu için foto kötü çıkmış.Fener Rum Patrikhanesi bahçesiYavuz Sultan Selim Camisi içiYavuz Sultan Selim Camiİsmail Aga Camiyle Yavuz Sultan Selim CamiGezimizin devamında Fatih Mahallesinin içinden geçip Fatih Camine geçtik farklı bir ülke gibiydi. Bir sürü çarşaflı kadın vardı. Fatih Cami’sine daha önce hiç gelmemiştim. Beklediğimden çok daha büyük bir camiymişFatih TürbesiFatih KülliyesiBozdoğan Su KemeriVefa Sokağında Vefa Camisi ve TürbesiSüleymaniye CamiKaptanı Derya İbriahim Paşa CamiBayezit Meydanına vardık. İstanbul Üniversitesinin kapısı ayrıca Osmanlının ilk sarayı eski saraydan kalan tek parçaBayezit Cami tadilattaydıKapalı ÇarşıKapalı Çarşıdan çıkar çıkmaz Nur-u Osmaniye Cami karşılıyorAtik Ali CamiÇemberlitaşVezir Hanı2. Mahmut TürbesiBasın MüzesiAbdulaziz ve Abdulmecid TürbesiŞerefiye sarnıcı. Ücretsiz olması sürpriz oldu. Daha önce gitmemiştim çünkü yoktu yani yeni restore edilmiş galiba. Yerebatana daha önce gitmiştik. Çevrede bir de Binbir direk sarnıcı var. Aralarındaki ücretsiz tek sarnıç ŞerefiyeymişFiruzaga Cami arkasında Mehmet Akif Ersoy Parkı içinde yine bir Bizans sarayının yıkıntıları var.Theodosius SütunuYılanlı SütunÖrme SütunHipodrom kalıntısıArasta HamamıBüyük Saray Mozaikleri Müzesi. Bu müzeden öğrendim Büyük Saray dediklerinin Bizans sarayı olduğunu. Şimdiki Saray Burnunun olduğu yerde pek çok ek binasıyla Bizans sarayı kompleksi varmış. Epey büyükmüş Topkapı’dan bile. Saray çok ihtişamlıymış pek çok muhteşem mozaik eserler varmış. Osmanlı gelince dokuyu bozmak istememiş ve sarayları aynı yerlere inşa etmiş. Osmanlı geldiğinde Bizansın büyük sarayları isyanlar ve savaşlardan dolayı dağılmış haldeymiş.Mozaik müzesinin bahçesindeki mezarlarArasta Hamamı ve Sultan Ahmed CamiHürrem Sultan HamamıSolda HürremSulyan Hamamı ortada Sultan Ahmed CamiAyasofyaSultan Ahmed MeydanıAyasofyanın bahçesiAysofya’ya daha önce geldiğimde tadilat nedeniyle çok büyük kısmı kapalıydı. Dünyanın yeni yedi harikası seçmelerinde 21. olmuştu. O zaman fark etmiştim daha önce gördüğümün eksik olduğunu. Gerçekten çok büyükmüş.Ayasofya üst katAyasofya üst kattanVaftiz avlusuVaftiz avlusuna bakan Sultan Mustafa ve İbrahim TürbeleriAyasofya TürbelerTopkapı Sarayı ve Sultan Ahmed ÇeşmesiTopkapı Sarayı surlarına konumlanmış tarihi Soğuk Çeşme SokağıHamidiye Sebili ve Alemdar Mustafa Paşa KabriGülhane ParkıÇok sevdiğim Gülhane Parkı’nın aslında Topkapı Sarayı’nın bahçesi olduğunu yeni öğrendim.İslam Bilimi ve Teknoloji Tarihi Müzesi Gülhane Parkı bahçesindeSavaş teknolojisiİlk Fizik tedavi denemeleriİbn-i Sinanın El Kanun kitabıİslam bilimi ve teknoloji tarihi müzesinin önüGülhane parkından çıkıyoruzTekel deposuymuş. Aktif sanırım. Binayı bitkiler sarmış.Bir otelmiş ama bina tarihiAradaki bina postane müzesiHatice Turhan Sultan Çeşmesiİş bankası Müzesi ya bu ya da karşısındaki binaydı emin olamadım ama bu bina daha çok hoşuma gitti.Hünkar KasrıKasrın olduğu yere el sanatlarıyla ilgili pek çok yer açmışlar ben kedi için bu fotoğrafı çektimMısır çarşısı kapanmış. Açıkçası ben bir kapanış saati olduğunu bilmiyordum. Çok şaşırdım.Yeni Cami tadilattaydı.Günün hedefi Galata Köprüsüydü ve biz ulaştık. Uygulamamıza bakıp gün içinde 15 km yürüdüğümüzü görüyoruz.Yürüdüğümüz yeri daha net gösterebilmek için harita da hazırladım. Bugün çok fazla gezilecek nokta olduğu için 4 ayrı harita çıktı.

İkinci günün hedefi Galata İstiklal ve Maçka Nişantaşı artı olmak üzere Karaköy’den Rumeli Hisarı’na kadar yürümekti. Bunu gerçekleştirmek için önce Kabataş’tan Karaköy’e yürüyüp sonra Galataya geçip sonra tekrar Kabataş’a geçip Beşiktaş’tan devam edecektik ama yanlış yerde inmişiz. Taksim’de inecekken Şişhane’de inmişiz. Sabah bir sürprizle karşılaştık. Bayram nedeniyle ulaşım ücretsizdi. Ben de madem öyle neden nostaljik tramvaya binmeyelim dedim. Daha önce binmemiştik. Böylelikle Taksim’e de gitmiş oldukYeni inşa edilen Taksim’deki camiSolda Fransız konsolosluğu, ortada İbb danışma ve sağda Taksim merkezi. Zamanında su buradan taksim ediliyormuş. Taksim ismi buradan gelmiş. İlginç bir yapı o gün kapalıydı ama ben daha önce gezmiştim. Şu an sanat merkezi olarak kullanılıyor.Aya Triada KilisesiErmeni okuluFunikulerMolla Çelebi CamiNusretiye CamiTarihi top döküm merkezi bugün Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi olarak kullanılmaktaKılıç Ali Paşa CamiKılıç Ali Paşa KülliyesiFransız GeçidiKaraköy’deki duvar sanatlarıGalata Kulesi ve cenevre binaları ve hanlarıBöyle enteresan bir cami buldum içinde sahabelerin türbeleri varmışKaraköy’den ucuz bir şeyler düşürdükten sonra funikulerle Tünel’e geçiyoruz.Galata’daki tarihi binalarDaha önce Galata Kulesi’nin dibinde bir binanın terasındaki kafede takılıp kendimi Galata Kulesi’ne tırmanmış saymıştım. Şimdi gerçekten tırmanayım dedim ama olmadı. O nasıl bir kalabalık. Meğer ne çok seviliyormuş Galata Kulesi. Bu arada dünyanın ilk kulelerinden biriymişGalata Kulesi’nin karşısındaki tarihi çeşmeEvet oradan oraya sürüklenmek talihsizlik gibi olsa da tam Galata Mevlevihane Müzesinin açılışına denk geldik. İyi ki oyalanmışız yani. Çok ilginç bir müzeydi.Sema salonuİnziva içinSanta Maria Draperia KilisesiSaint Antuan Kilisesi en pofidik haliyleMeryem Ana KilisesiTarihi Aznavur PasajıGalatasaray Lisesi’nin yanındaki heykel ve polis barikatıGalatasaray LisesiÇiçek Pasajı’na yaklaşıyoruzÇiçek PasajıAtlas PasajıBir rum okuluBeyoğlu’nun arka sokaklarıİstiklal’den biraz içeri dalınca yol sapa hale geliyor evet bu yolu indik merdivenlerden Cihangir’e gidiyoruzCezayir SokağıAnam bura nereFransız YetimhanesiKoca Yusuf Paşa ÇeşmesiDolmabahçe CamiDolmabahçe Saat KulesiHacı Mehmet Emin Ağa ÇeşmesiDolmabahçe SarayıMaçka ParkıParkı boydan boya yürüdükIhlamur Kasrı kapalıydı zorla parmaklıkların ardından çektim. Bu arada Maçka Parkı’ndan çıktıktan sonra Nişantaşı’ndan buraya yürüdük. Teşvikiye Cami tadilattaydı foto çekemedim.Beşiktaş’a geri döndük merkezden geçtik. Sahil boyu yürümeye devam ettik. Çırağan Sarayı.Küçük Mecidiye CamiBirinci KöprüOrtaköy CamiKöprüaltıKuruçeşme Mevki’de Ferrari bayi ve evlerSuadaArnavutköy evlerBirinci köprü uzakta kalmışİkinci köprü de oradaBebek’te lüks bir konutla dökük bir camiRumeli Hisarı ikinci gün hedefiydi ve ulaştıkİkinci köprüye de ulaştıkYürüyüş bittikten sonra bir sürprizle karşılaştık. Hisardaki metro hisara epey uzak ve tepedeymiş. Boğaziçi üniversitesindeymiş. O kadar yürüyüşten sonra o tepe cidden zor oldu. Uygulamamız yaklaşık 20km gösteriyordu. Bu renkli mekan Boğaziçi Üniversitesi metro Bugünün de haritalarıÜçüncü gün anadolu tarafından yürüyecektik. Fazla vasıta değiştirmemek için metrobüsle gidelim dedik. Ama metrobüsle ulaşımın pusetli ve engelli kişiler için imkansız olduğunu fark ettik. Bu metrobüs yolu. Yeri gelmişken söyleyeyim biz İstanbulu pusetli gezerken engellilerle de empati yaptık. Metrolarda asansör var ama sapasaplam insanlar hatta gençler kullanıyor. Bazıları yer de vermiyor. Hatta en son girdiğim metroda asansörün önünde sağlıklı bir insan bir engelliyi azarladı sıra bekle diye. Anladığım kadarıyla engelli asansörü kullanım amacı çok yanlış anlaşılmış.Fıstıkağacı metroda ineceğimize bağlarbaşı metroda inince bu güzellikle karşılaştık. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Camiymiş.KuzguncukKuzguncuk’taki KiliseKuzguncuk bostanıSahilde yürürken iki gündür yürüdüğümüz yerleri uzaktan görmek iyi oldu. Çırağan Sarayı ve arkasında Yıldız KorusuTekel deposuymuş aktif değilİşte ikinci Mihrimah Sultan Cami ve Mihrimah Sultan ÇeşmesiÜsküdar Meydan ÇeşmesiŞemsi Paşa Camisi ve KülliyesiKarşıda Galata Kulesi uzakta görünen Süleymaniye ve diğer camilerDolmabahçe sarayı, Dolmabahçe Cami arkada Vodafone Arena ve Maçka ParkıKız Kulesi arkada görünen Sarayburnu bölgesi, Topkapı Sarayı, Ayasofya ve Sultan Ahmed CamiSahilden içeri biraz yürüdükten sonra bir mezarlığa g,rd,k ve yürü yürü bitmedi. Eşim Karacaahmet Mezarlığı mı burası diye sordu. Normalde yerz yön bilmez ona yolu hep ben tarif ederim. Karacaahmet İstanbul’un en büyük mezarlığı dedi. Sonra baktık ki hakikaten oradaymışız.Hala mezarlıktayız. Duvardibi su terazisiAyrılık Çeşmesi eski binalar ve duvar resimleriKadıköy Boğa heykeline ilgi büyüktü. İnsanın olmadığı bir dakika bile olmadığı içinm kadrajdan insanları çıkarınca böyle saçma bir fotoğraf çıktı. Bu heykel zamanında Sultan Abdulaziz tarafından getirilmiş.Süreyya operası günün hedefiydi. Uygulamamız 15 km gösteriyordu. 3 günde yaklaşık 50 km yürüdük.Kala kala sadece kapı kalmış. Dönüşte pusetle metrobüse tövbe ettiğimiz için metroyla gidelim dedik. Hatta karşıya feribotla geçelim dedik ama aşırı kalabalık olunca vazgeçtik. Marmaray ücretliymiş meğerse bayrama rağmen.

Bugünün haritası:

Üç günü ayrıntısız genel olarak haritalarsam:

Yenice bu rotalara birkaç durak ekleyip 4 güne çıkararak uygulama haline getirdim. Bu rotaları yürümek isterseniz uygulamayı play store’dan yükleyebilirsiniz. Her günün ilk linki sizi başlangıç noktasına götürecektir. Sonraki sekmelere tıklayarak rotanıza devam edebilirsiniz. Link: