Bursa Gezisi

Büyükçekmece’den Bursa’ya İdo seferlerinin başladığını haber veren mesaj gelince bir Bursa gezisi planladım hemen.

Bursa özellikle tarihi açıdan önemli bir yer. Osmanlı döneminin kuruluş dönemi eserlerini burada görmek mümkün. Benim de tarihe ilgim olduğu için burayı görmek istedim. Ayrıca Bursa’nın gezilecek güzel ilçeleri de olduğunu duydum.

Ulaşım

İdolar Mudanya’nın Güzelyalı mevkisine getiriyor. Buradan direkt Bursa’nın metrosu Bursaray’ın son durağı Emek’e otobüs bulmak mümkün. Bursa’nın akbilini satın almak istemezseniz de tek kullanımlık kısa kartlardan satın alıp toplu taşımayı kullanabilirsiniz.

Bursa Merkez

Bursaray’ın Şehreküstü durağında inip yürüyerek hemen hemen gezilecek her yerine yürüdük. Başlangıçta haritalardan yürüyüş yolu değil araç yolu alınca trafik sürekli sıkışık olduğu için haritalar uygulaması bizi döndürüp durmasıyla gün içinde otel de dahil olmak üzere 17km yürümüşüz.

Şehreküstü’de iner inmez yukarı kıvrılırken kendimizi hanlar bölgesini de içine alan kapalı çarşıda bulduk. Çarşı çok büyük ve meyve sebze pazarı, kıyafet, sarraf gibi pek çok seçenek var. Benim ilgimi çeken çok fazla gelinlik dükkanı vardı. Ayrıca ipek fular satan da çok dükkan vardı.

Hanlar aktif kullanılıyor. 15. Yüzyılın işhanları gibi. Gerçekten farklı bir atmosfer. Bazılarının ortasında mescid var. En popüleri Kozahan.

Bölgede aynı zamanda Ulu Cami de var. Bu cami Yıldırım Bayezid tarafından yaptırılmış.

Bölgeden caddeye çıkarken hala tarihi binalar görüyoruz. Ayrıca çok yaşlı çınar ağaçları da dikkat çekiyor.

Setbaşı’na doğru giderken bir köprüyle kanyondan geçiyoruz. Burada da tarihi köprüler var. Ayrıca bir köprülü çarşı da var.

Caddeye döndük ve sola saptık. Karşımıza Yeşil Cami ve Yeşil Türbe çıkıyor. Bu camiyi Çelebi Mehmet yaptırmış. Türbede de o yatıyor.

Geri döndük ve Ulucami’ye tekrar yürüdük. Tabii bu arada otelimize uğradık. Osmangazi ve Orhangazi Türbelerine giderken çok büyük bir olan Balibey Hanını görüyoruz. Çok büyük bir han. Mağaraya benzediği için içini merak ediyorum. Meğersem içi gerçekten mağaraymış.

Yürüyen merdivenlerden yukarı çıktık. Yukarıda sur duvarlarıyla karşılaştık. Tabii Bursa Osmanlo’dan önce de bir yerleşim yeriymiş ve Roma döneminden kalan surlar korunmuş.

Osmangazi Osmanlı devletinin kurucusu ve oğlu Orhan Bey’le ikisinin türbesi bu tepede. Osman Bey Bursa’yı fethetmeye geldiğinde ölmüş ve Bursa’yı da oğlu Orhan Bey fethetmiş. Türbelerin olduğu tepede önceden bir manastır varmış. Osman Gazi oraya gömülmeyi vasiyet etmiş. Bu bölgede Topkapı saat kulesi ve hemen arkasında muhteşem bir Bursa manzarası var.

Buradan dümdüz epey bir giderseniz Muradiye cami ve türbesi var. Bu camiyi 2. Murad yaptırmış.

Ertesi gün sabah Yıldırım’a yürüyüp Yıldırım Bayezid’ın da türbesine gidelim dedik. Burası restorasyondaydı o yüzden kapalıydı ama dışını gezmek keyifliydi çünkü kimseler yoktu.

Bursa merkezdeki tarihi alanların çoğu Unesco tarafından koruma altına alınmış.

Gölyazı

Bursa’nın en güzel ilçesi olduğunu duyduk, haritaya baktığımda gölün ortasında bir gibi olduğunu görüp merak ettim ve oraya da uğrayalım dedik. Buraya gitmek için Bursaray’a binip üniversite durağına gittik. Oradan da Gölyazı otobüsüne bindik. Yalnız otobüsler çok seyrek. Saatte birden bile az denk geliyor. Planı ona göre yapmakta fayda var. Biz gittiğimizde yağmur yağıyordu o yüzden fotoğraflarda doğal yağmurlu cam efekti var. Gölyazı’da manastır, tarihi kalıntı ve çok yaşlı bir çınar var. Ama onun dışında da atmosfer çok güzel.

Dönüşte Gölyazı otobüsüne bindiğimiz Bursaray durağına gidip Mudanya otobüsüne bindik. Ama garip bir şeyle karıştık. Otobüste tekli biletler geçerli değildi. Ben saçma buldum. Bir de İdo ile Budo Büyükçekmece’de olduğu gibi aynı yerde değil. İdo Güzelyalı’da ona da dikkat etmek lazım.

Bursa’da ne yenir?

Bursa tarihi olduğu kadar yemek kültürü de geniş bir yer. En ünlü yemeği İskender. Ama normal yediğimiz iskenderden farkını göremedim. Sadece bazı özel yerlerde İskenderin üstüne bonfile parçaları konuluyor ve çok pahalı olduğunu söylemem lazım. Pideli köfte diye bir yemekleri var. İskenderin aynısını döner yerine köfte var gibi düşünülebilir. Kestane şekerini ise ucuza bulabilirsiniz. Onun dışında kapalı çarşıda kolaylıkla bulabileceğiniz hurma tatlısı ve talkan kurabiyesi var. Talkan kurabiyesini çok beğendim. Leblebi tozu ve beyaz çikolatayla yapılan ağızda dağılan bir kurabiye.